MENU

Maklumat Bahagian

1. Bahagian Pentadbiran

  • Menguruskan penerimaan dan penghantaran surat menyurat dalaman dan luaran.
  • Menguruskan belanjawan dan vot Jabatan.
  • Mengawal penerimaan dan pengeluaran wang runcit.
  • Menguruskan cuti kakitangan.
  • Menguruskan penerimaan / pembelian pesanan tempatan.
  • Menguruskan kedatangan kakitangan.
  • Menguruskan rekod dan fail.
  • Menguruskan permohonan elaun lebih masa dan perbatuan.
  • Menguruskan fail-fail mesyuarat.
  • Menguruskan aset Jabatan.
     

2. Bahagian Khidmat Nasihat Dan Perundangan

         (a) Gubalan, Penyelidikan Maklumat dan Latihan

  • Menggubal dan meminda undang-undang subsidiari yang digunapakai oleh Majlis.
  • Menjalankan tugas-tugas Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) berkaitan isu-isu perundangan dari semasa ke semasa.
  • Mengadakan latihan atau taklimat berkaitan perundangan yang digunapakai oleh Majlis kepada semua kakitangan.

        (b) Sewa dan Sivil

  • Menguruskan dokumentasi tuntutan tunggakan sewa daripada Jabatan Kewangan.
  • Menguruskan lantikan panel peguam.
  • Memulakan atau membela sesuatu tuntutan sivil/ arbitrasi/ tribunal terhadap Majlis.
  • Menghubungi dan mengadakan perbincangan serta membuat penyelidikan kes dengan panel peguam bagi memantau kes-kes sivil.
  • Menyediakan dokumentasi bagi penyediaan kes-kes sivil / arbitrasi.
  • Mengemukakan tuntutan di mahkamah melalui panel peguam.
  • Penyediaan saksi-saksi.
  • Menjalankan penyelidikan kes.
  • Menjalankan pemantauan kes.
  • Menerima dan menguruskan rayuan bayaran ansuran bagi kes tunggakan sewa.