MENU

Bahagian - Bahagian Utama Jabatan

Jabatan Bangunan terbahagi kepada 6 bahagian utama iaitu:-

  • Bahagian Kawalan Pembangunan Baru
  • Bahagian Kawalan Kerja Ubahsuaian
  • Bahagian Penguatkuasaan Pembangunan
  • Bahagian Rekabentuk Dan Permit Struktur Sementara
  • Bahagian Pembangunan Sistem Maklumat Dan Data
  • Bahagian Pentadbiran Am

4.0   Fungsi Jabatan

        4.1  Bahagian Kawalan Pembangunan Baru

  • Memproses permohonan pelan bangunan bagi permohonan baru
  • Memproses penerimaan borang F untuk CCC dan pengeluaran Sijil Layak Menduduki (CF).
  • Menyediakan ulasan teknikal untuk kelulusan Kebenaran Merancang.
  • Membuat lawatan tapak secara berkala selepas pelan bangunan diluluskan (CCC).
  • Membuat lawatan bagi bangunan yang melebihi 5 tingkat berusia lebih dari 10 tahun.
  • Memantau dan menyelaras rekod projek terbengkalai di dalam kawasan Majlis.

        4.2  Kawalan Kerja Ubahsuaian

  • Memproses permohonan pelan ubahsuaian samada melalui perunding atau melalui buku pelan setara.
  • Memproses pengeluaran Perakuan Siap Kerja untuk ubahsuaian bangunan.
  • Membuat lawatan tapak secara berkala selepas pelan ubahsuai diluluskan.
  • Menyemak dan meyelaraskan sokongan jabatan untuk proses pengeluaran lesen perniagaan.

        4.3  Penguatkuasaan Pembangunan

  • Menjalankan lawatan pemantauan penguatkuasaan mengikut kawasan secara berjadual.
  • Mengeluarkan Notis bagi kesalahan berkaitan kerja-kerja bangunan dibawah Akta Jalan Parit dan Bangunan (Akta133)
  • Mengeluarkan kompaun bagi kesalahan-kesalahan berkaitan kawalan pembangunan seperti yang diperuntukkan dibawah Undang-Undang Kecil Kompoun.
  • Menyediakan kertas siasatan untuk tindakan pendakwaan di mahkamah.
  • Mengadakan operasi penguatkuasaan secara bersepadu.
  • Menyiasat dan mengambil tindakan susulan keatas aduan-aduan awam mengenai pembinaan dan struktur tanpa izin.

        4.4  Rekabentuk Dan Permit Struktur Sementara

  • Menzahirkan cadangan rekabentuk senibina kemudahan awam didalam kawasan majlis.
  • Menyelaras mesyuarat cadangan rekabentuk bersama jabatan berkaitan.
  • Mengurus penyediaan tender dan dokumen kontrak untuk projek-projek Majlis.
  • Menyelaras dan mengurus pelaksanaan kerja-kerja pembinaan ditapak.
  • Membuat lawatan dan penyelenggaraan secara berkala bagi bangunan Majlis.
  • Memproses permohonan bangunan sementara, struktur papan Iklan (billboard) dan struktur telekomunikasi.
  • Memproses permohonan permit kerja kecil seperti permit memasang Khemah.

        4.5  Pembangunan Sistem Maklumat Dan Data

  • Memantau, mengemaskini dan menyelenggara sistem maklumat jabatan.
  • Menyediakan rekod dan data berkaitan Jabatan.
  • Merekodkan data dan mengemaskini maklumat ke sistem GIS Majlis.
  • Menjalankan kerja imbasan pelan, dokumen dan rekod ke sistem maklumat jabatan.
  • Menyelaras maklumat umum jabatan untuk diedarkan kepada orang awam melalui laman web dan lain-lain saluran.
  • Pengurusan program ISO.
  • Program Kualiti Jabatan Seperti KIK, Penganugerahan 5S, APPC dan Star Rating.
  • Pengurusan Program Kajian dan Pembangunan (R&D).
  • Penyelarasan dan urusan pelanggan di kaunter termasuk menetapkan temujanji untuk perbincangan teknikal.

         4.6  Pentadbiran Am

  • Menyelaras dan memantau pergerakan fail dari sistem rekod stor jabatan.
  • Menyelaras dan merekod keperluan latihan dan kursus kakitangan bagi keupayaan prestasi kakitangan.
  • Menyelaras pengurusan harian jabatan termasuk rekod-rekod penerimaan permohonan, surat-surat, cuti kakitangan dan lain-lain berkaitan.
  • Menyelaras urusan berkaitan perjalanan mesyuarat teknikal dan yang berkaitan.
Kemaskini Terakhir: Khamis, 21 November 2019 - 11:36am